هندسه ی نهفته خوشنویسی و حضور آن در نشانه نوشته های ایرانی (با تاکید بر خط نستعلیق)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
  • نویسنده سعید خوش منش
  • استاد راهنما کامران افشارمهاجر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

در این تحقیق، هندسه ی نهفته در خوشنویسی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادیم. که آیا این خطی که ما به عنوان عروس خطوط اسلامی (نستعلیق) آن را می شناسیم دارای طراحی منظم و خاصی می باشد یا خیر؟ این خط با پشتوانه ی چندین صد ساله که جزیی از فرهنگ و هنر ایرانی محسوب می شود می تواند با ساختار سنتی وکلاسیکی که دارد درگرافیک نوین امروزی جایی برای خود داشته باشد؟ فرهنگ ایرانی دارای انواع مختلفی رسم المشق درخوشنویسی می باشد و این قابلیت، که ما بتوانیم از همه ی قالب های خوشنویسی درگرافیک نوین استفاده کنیم تقریبا وجود دارد ولی در این پروژه مشخص گردید که خط نستعلیق یکی از هندسی ترین و دقیق ترین خطوط ایرانی و اسلامی به شمار می رود و حتی در مورد نسبت طلایی که این خط را مورد مطالعه قرار می دهیم متوجه می شویم که رابطه ای قوت و ضعف کلمات، طول و عرض آنها و ارتفاع بلندای آنها به طرز شگفت آوری از تناسب طلائی برخوردار هستند و اینطور می شود اظهارنظر کرد که نستعلیق یکی از متناسب ترین خطوط نیز به شمار می رود. این تناسب و هندسه ی موجود در آن در گرافیک امروزی که طراحان گرافیک از خط نستعلیق بهره می گیرند حضور چشمگیری دارد و نشانه نوشته هایی که با این خط طراحی می شود دارای هندسه ی مشخص و دقیقی می باشد که اگر طراحان ایرانی با اصول و قواعد خوشنویسی آشنایی کافی داشته باشند می توانند نشانه نوشته های ماندگاری را طراحی نمایند. ما با این داشته ی عظیم فرهنگی می توانیم یک زبان مستقل را در گرافیک امروزی ایجاد نمائیم و گرافیک ایرانی به عنوان یک مکتب حتی می تواند مورد بررسی قرار گیرد. نشانه نوشته هایی که با این نوع از خوشنویسی طراحی می شوند دارای انواع متعددی می باشند و به شیوه های مختلفی طراحی می شوند و اگر بتوانیم به خوبی از قابلیت های نستعلیق بهره بگیریم به یک گرافیک مستقل دست پیدا خواهیم کرد. و این توانایی در ذات خوشنویسی اصیل ایرانی وجود دارد که بتواند در انواع شاخه های گرافیک مورد استفاده قرارگیرد. هندسه ی دقیقی دراین خط وجود دارد و اکثر فرم ها و اشکال آن از تناسب طلایی برخوردار هستند و ما درکمتر رسم الخط هایی اینهمه تناسب و هندسه ی دقیق را سراغ داریم. به موازات خط نستعلیق خطوط دیگر زیادی نیز در جامعه رشد و نموکرده وکاربردی شده اند. و بعضی از انواع آن نیز با کمی تغییر و اصلاح که روح جامعه ی مدرن و امروزی به خود گرفته اند وارد هنرگرافیک شده که ما الان استفاده های زیادی از آنها می کنیم. نمونه ی بارز این خطوط را می توان در روح و ساختار خط نسخ مشاهده کرد. خط نسخ ازنظر نوشتاری یک خطی کاملا ساده، أسان و از نظر خوانایی کاملا روان می باشد. با ورود صنعت چاپ به ایران در دوره ی قاجار و همچنین نیاز به تیراژ بالا در چاپ کتاب و دیگر نشریات با دستکاری در ظاهر خط نسخ که راحت تر می توانست درخدمت صنعت چاپ قرارگیرد انواع مختلفی ازتایپ فیس های ایرانی طراحی شدند. در حقیقت می توان پایه و ساختار اکثر تایپ فیس های فارسی را خط نسخ دانست. وغالب تایپ فیس های فارسی و طراحی حروف ها درایران متکی به خط نسخ می باشند. ازآن جهت است که نسخ روزنامه ای مصطلح می شود. با این اوصاف، فرهنگ ایرانی و اسلامی مختص به دو یا سه نوع رسم المشق نمی شود. بلکه تعداد رسم المشق های ایرانی آنقدرگسترده و زیاد می باشد که هنرمند ایرانی بتواند بنا به ذوق و سلیقه ی خود از انواع این خطوط بهره ببرد. و طراحان گرافیک نیز می توانند از این تعدد رسم المشق استفاده نموده و در طراحی نشانه نوشته ها از آنها استفاده کنند. چرا که غالب نشانه نوشته های موفق و تاثیرگذار در ایران از ساختار خوشنویسی بهره گرفته اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نشانه شناسی هنر خوشنویسی در خط فارسی(نستعلیق و شکسته)

هدف از این پژوهش، بررسی ارزش گذاری تکنیکی و فنی آثار خوشنویسی نیست، اگرچه به عنوان یک روش برای ارزشگذاری تکنیکی بهتر می توان از آن بهره برد، بلکه این آثار در حکم متن بررسی می شوند و چگونگی عملکرد دلالتگر در آنها مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله ویژگی های خاص این هنرمی توان به چند نظامی بودن آن در نظام نشانه شناختی اشاره کرد . بنابراین هر اثری از خوشنویسی به مثابه یک متن در نظر گرفته می شود که د...

15 صفحه اول

بررسی وکاربرد نرم افزارهای خوشنویسی با تاکید بر خط نستعلیق وثلث در گرافیک امروز ایران

هنر خوشنویسی به عنوان یکی از اصیل ترین هنرهای بشری، شکل تکامل یافته ی ذهنیت انتزاعی بشر نسبت به پدیده های پیرامون خود می باشد. آشنایی با جایگاه خوشنویسی در عصر تکنولوژی، افق گسترده ای را که خوشنویسی در زمان حاضر دارد، معرفی می کند. ازمهم ترین پژوهش های مورد نیاز حوزه های پژوهشی و دانشگاهی در زمینه ی خوشنویسی، درک اهمیت این هنر در عرصه تکنولوژی است. در این میان نرم افزارهای خوشنویسی به دلیل ا...

15 صفحه اول

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

بررسی عوامل مؤثر در تغییر سبک خط نستعلیق در خوشنویسی عصر قاجار

در اوایل دوره قاجار، با بازگشت هنرمندان به سن تهای گذشته خوشنویسی، ب هویژه شیوه و سبک میرعماد، خط نستعلیق احیا شد وکیفیت خط نسبت به دوره صفوی ارتقا یافت. فتحعلی شاه قاجار که خود و فرزندانش خوشنویس بودند، خط نستعلیق را ب هعنوان خطملی ایران اعلام نمود. حمایت و علاق همندی وی به خوشنویسی در احیای آن تأثیر بسزایی داشت، پس از وی محمدشاه و ناصرالدی نشاهنیز به سنت حمایت از خوشنویسی ادامه دادند. م یتوان...

متن کامل

مقایسۀ تطبیقی شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم‌افزارهای خوشنویسی با شیوه‌های رایج در خط نستعلیق (شیوۀ کلهر و میرعماد) و خط ثلث (شیوۀ ترکی و عربی)

درک جایگاه هنر خوشنویسی در عرصۀ تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است. نرم‌افزارهای‌ خوشنویسی یکی از بسترهای نوین در عرصۀ خوشنویسی محسوب می‌شوند و به‌دلیل قابلیتشان در نگارش خطوط نستعلیق و ثلث‌ درک اهمیت این هنر ازنظر شناخت شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم‌افزارهای خوشنویسی ضروری‌ است.‌ در این‌ تحقیق به‌شیوۀ توصیفی‌‌ـ‌تحلیلی سعی ‌شده‌ است طریقۀ ‌نگارش‌ این خوشنویسان در جریان طراحی حروف ن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023